La motxilla (treballam les fraccions)

Títol: blogger
Idioma: Català
Nivell Educatiu: Primària, Tercer Cicle de Primària i concretament, 6è
Àrea: Totes les àrees.
Continguts: És un blog que anam ampliant així com anam entrant en coneixement sobre l´ús d'aquesta aplicació. Vam començar tenint una agenda que poguéssim consultar en qualsevol moment, per mirar els deures i les dates d'examens i treballs. Anam introduïnt també els diferents treballs que realitzam a classe.
Estratègies didàctiques: transmetre continguts, utilitzar tècniques col·laboratives i també utilitzam el treball individual.

Aplicació didàctica: Aquest blog ens serveix com a enllaç entre la classe i casa, ja que tant l'alumnat com els pares poden consultar en tot moment el que es fa o s'ha de fer a casa.
Cada dia l'actualitzam per poder tenir al dia la taula dels deures, normalment ho feim a l'última hora, els encarregats de material de la classe.
Varem començar a principi de curs, i a poc a poc, hem anat introduïnt elements al blog, pàgines per a cada assignatura on hi penjam treballs que feim a classe i/o enllaços interressants per ampliar o ajudar a entendre els continguts treballats a classe.
Feim els grups de manera que siguin heterogenis i que es puguin ajudar uns amb els altres, ja sigui per a fer els treballs sobre els continguts o bé per treballar sobre el blog.
No s'hi planteja avaluació.
Valoració: És molt útil, encara que necessitam conèixer més sobre el seu ús. És molt motivador ja que els agrada veure les seves activitats penjades i poder-les mostrar a les famílies. En quan als pares, els és molt útil per tal d'anar controlant el què fan els fills/es, ja que poden veure els deures que tenen i els examens. La seva acceptació ha estat molt bona.
Imatge:
Blogger
Treballam amb la viquipèdia 

Títol: Wikipedia (wiki)
Idioma: English
Nivell Ed.:
                   Etapa:Primària
                   Cicle: 3r
Àrea: anglès
Contingut:  la Wikipedia és una enciclopèdia de creació col·lectiva on tothom pot publicar articles i editar informació:
- portals temàtics: ciències, cultura, geografia, història, humanitats...
- article a l'atzar
- articles de qualitat
- actualitat
Adreça: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
Aplicació didàctica: el que volia aconseguir amb aquesta activitat era promoure la comunicació entre els alumnes a l’aula i al mateix temps que fos una activitat on haguessin de desenvolupar habilitats de col·laboració. Per això, se’ls hi va plantejar la recopilació d’informació mitjançant l’utilització d’un wiki, en aquest cas, la viquipèdia en anglès (ja que la meva àrea de feina és aquesta llengua estrangera).

Així els estudiants distribuïts en grups de 4/5 alumnes havien de manejar aquest recurs web 2.0 per reunir i ordenar diversos materials relacionats amb el tema amb què treballam a l’assignatura d’anglès en aquests moments: els hàbits alimentaris. Per altra banda, havien d’elaborar esborranys d’anàlisis d’informació que els hi permetés descompondre els blocs d’informació recopilats i extreure únicament allò que els hi fos útil i pertinent per a la investigació que estarien realitzant. Aquest pas és important perquè un dels desavantatges de la xarxa es saber destriar l’excés d’informació per la qual cosa trobava que s’havia de realitzar una activitat on també adquirissin aquesta habilitat.
A més a més, un dels objectius didàctics seria enriquir aquests treballs en grups on l’alumnat tenen la possibilitat d’enfortir la tasca a l’aula amb elements multi medials com vídeos, imatges, texts...
Durant dues sessions vàrem treballar a l’aula d’informàtica per poder dur a terme l’activitat. Un dels meus rols va ser el de guia i conductor dels grups. Cada grup es va encarregar de cercar els articles relacionats amb el tema que prèviament jo havia preseleccionat i/o aconsellat, i després varen treballar a nivell de grup per poder extreure la informació i comparar-la.
Finalment i a una altra sessió, varen haver de presentar el treball resultant oralment a la resta dels grups.
Avaluació: més enllà d'aquesta activitat que suggereix una sèrie de correccions durant la seva realització, l'avaluació de la informació a nivell grupal és fonamental. A més, per treballar amb la Viquipèdia s’ha de realitzar una avaluació en totes les pràctiques que es duguin a terme perquè la informació és abundant i lliure. Per altra banda, també s’ha de tenir en compte:
§ Avaluar críticament les entrades de la llista que està preseleccionada.
§ Observar si utilitzen els passos suggerits que vaig especificar en la graella de valoració que els hi vaig presentar. Cada grup té la següent valoració per fer una autoavaluació:


Passos suggerits per a una avaluació crítica
1. Llegir la informació. És coherent? És completa?
2. Té les característiques adjudicades a un bon article? (Breu introducció; Seccions; Referències bibliogràfiques citades; Il·lustracions...)
3. Avaluar la quantitat d’enllaços: Quins termes estan enllaçats? Quina informació ens permet incorporar? Éspertinent?
4. Observar les referències citades: avaluar en cada cas la quantitat de referències
bibliogràfiques i la rellevància de les mateixes.
5. Contrastar la informació del material amb el d'altres textos: enciclopèdies, llibres de
text, etc.
6. La informació està actualitzada?
§ Comparar com es donen aquests punts en cadascuna de les entrades.
§ Realitzar un rànquing amb aquestes entrades d'acord a la seva qualitat dins de la Viquipèdia.
§ Si s'adverteix algun error notificar l'error.

Valoració:
Algunes de les valoracions extretes en la realització de l’activitat han estat:
· Potencia el processament de la informació.
· Obté perspectiva crítica.
· Augmenta el volum d'informació i coneixement dels alumnes.
· Facilita l’aprenentatge amb més profunditat.
· Aprenen valors associats: organització, solidaritat, tolerància.
· Recupera la capacitat de fonamentar i argumentar en contextos de diàleg.
· Aprenen a interactuar.
· S'entrenen per a un context social en el qual la modalitat de treball en col·laboració va en augment.



Google Earth

Títol: Google Earth


Idioma: Català


Nivell educatiu: 2n cicle


Contingut: Comunitats autònomes i províncies d'Espanya


Adreça: http://www.google.es/intl/es/earth/index.html

Estratègies didàctiques: Transmissió de continguts i tècniques col.laboratives

Aplicació didàctica:


Durant la primera sessió vàrem utilitzar el google earth a la pissarra digital per identificar Espanya, a més d'identificar els diferents continents i altres païssos (de les diferents nacionalitats que hi ha al grup-classe).
A la segona sessió varen fer una fitxa on se'ls demanava que trobassin mitjançant google maps individualment una ruta que passàs per una sèrie de ciutats (capitals de província). Durant el cap de setmana a casa han d'intentar trobar una sèrie de llocs emblemàtics de l'Estat i alguns que els interessin a ells, utilitzant el google maps.
A la pissarra digital miram la previsió del temps per aquest dies i cecam el lloc on farà més fred. Identificam algunes províncies que ja coneixem i com a activitat cercam les ciutats ie ls camps de futbol dels equips de primera divisió (amb el google earth).
Avui hem fet un joc en el que intentàven cercar per parelles i amb un ordenador per parella un lloc amb un temps determinat. El qui ho trobava guanyava un punt.


Avaluació: Clara i concreta.


Valoració: A l'àrea de Medi crec que és un recurs força interessant a l'hora d'estudiar geografia, i a més arrel d'aquesta pràctica vàrem decidir que també ho podríem utilitzar a Matemàtiques per a fer canvis de mesures i càculs de distàncies. Va esser tambè força engrescador quan els hi vaig demanar que cercassin el pati de l'escola vist des de el cel. En general és un bon recurs per aquesta aplicació en concret.

Inconvenient; has d'instal.lar el google earth a cada ordinador per poder utilitzar totes les seves aplicacions.


Imatge: 



Lectura eficaç


TÍTOL: Lectura eficaç.

CONTINGUT QUE ES TREBALLA: La descripció d’animals.

ÀREES A LES QUALS ES FA REFERÈNCIA: Llengua catalana i Coneixement del medi.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:
L’activitat consisteix en llegir atentament una descripció clara i concisa d’un animal i clicar damunt el dibuix de l’animal que s’ha descrit. L’avaluació és automàtica amb encerts i/o errades.

PÀGINES WEB O PROGRAMARI UTILITZAT
http://www.jverdaguer.org/jsmedia/005eficas/

EXEMPLE DE L'ACTIVITAT REALITZADA AMB ELS ALUMNES
- La tasca presentada “Descripció d’un animal” és una situació contextualitzada molt propera a l’alumnat, bé sigui perquè es descriu un animal de l’entorn proper o observat a través de mitjans audiovisuals.
- Genera l’actitud de curiositat i desperta l’interès de l’alumne per saber si encerta la resposta i quin serà el proper animal que surti.
- Com que no permet abordatges molt diferents, ja que es tracta d’una activitat d’encert o errada, es pot planificar l’enriquiment de l’activitat treballant les endevinalles, la rima, la poesia (com es fan, quins aspectes han de contemplar, comparacions,); també la tipologia d’animals (vertebrats, invertebrats, tipus de reproducció i alimentació, ...); amagar determinada informació i, com no, aprofitar per treballar la descripció de persones familiars, objectes d’aula i de casa, ...
- Per tal de facilitar l’entrada de coneixement extern al centre educatiu es podria fer la simulació, en primer lloc, d’un animal domèstic amb ajuda d’una fotografia o imatge d’internet, i després que un alumne el pogués dur a l’aula per fer les comprovacions oportunes (amb un vídeo del youtube es pot fer també, o inclús d’un animal de la selva).
- A l’hora de tenir resultats obtinguts per camins diferents, vist que l’activitat avalua directament l’encert o l’errada, es pot fer una avaluació més senzilla a partir de separar les endevinalles/descripcions per parts: mamífer (quants n’hi ha a les imatges donades?), color (quants d’animals tenen el color que diu la descripció), pèl, escates (quants coincideixen a les imatges?), ...
- Per tal de presentar la informació inicial emprant diverses representacions, crec que abans ja n’he parlat, la imatge que ofereix l’activitat es pot millorar amb altres imatges d’Internet, vídeos que tenim al youtube o amb alguna possibilitat de dur qualque animal domèstic a l’aula; inclús amb la visita o sortida del centre visitant algun parc aquàtic, zoològic, ...
- Si volem afavorir la generació d’opinions personals i crítiques, podem demanar a l’alumnat que individualment, en parelles o en petit grup puguin canviar, modificar o millorar les descripcions donades a la pantalla: què afegirien o llevarien per donar més facilitat o dificultat a l’activitat a l’hora de resoldre; hi posarien més imatges, en llevarien, posarien l’opció de posar pistes com poden ser els sons que emeteixen els animals, ...
- Finalment es podria fer les activitats descrites en els punts anterior però en grups per tal de veure les diferents solucions finals a les que cada grupet arribaria. Segur que hi hauria moltes diferències, possiblement totes correctes amb diferents graus de dificultat i, d’aquesta manera es facilitaria l’intercanvi de les opinions en petits grups.
D’aquesta manera compliríem amb les característiques que ha de tenir una tasca rica segons l’autor Xavier Vilella passant d’una tasca que en un principi i una vegada analitzada l’activitat sembla que és una mica pobra i que fent tota una sèrie de modificacions s’ha enriquit.

A l’hora d’experimentar aquestes implementacions, és clar que l’alumnat tendrà un grau més de motivació a l’hora de treballar: s’ha creat un ambient de treball en petit grup, els resultats al final no seran quasi segur els mateixos (l’objectiu és obtenir diferents resultats però amb una mateixa finalitat), podran entrar elements a l’aula que habitualment no entren (animals de casa reals o de joguina), emprar els ordinadors per cercar imatges, sons, vídeos, per millorar la presentació inicial, fer la presentació de cada grup del resultat final obtingut, fer uns punts de trobada al final per avaluar l’activitat, ...

L’anàlisi dels resultats serà positiu des del punt de vista que ells han elaborat un producte a partir d’un exemple i que aquest producte ha millorat i l’han hagut de consensuar en grup, posant-se d’acord en alguns termes i el que realment interessa és les diferents metodologies emprades i no tant la reproducció o repetició de conceptes.

IMATGE




EL BLOC D’AULA

Títol: Blogger

Àrea: Coneixement del medi i llengua catalana

Contingut: Treballem les competències

Nivell educatiu: 3r cicle d'EP

Idioma: Català

URL: http://aulaema.blogspot.com.es/

Estratègies didàctiques: Exposició dels treballs a la resta de la classe. També s’hi pengen recursos perquè a casa puguin practicar, així també els pares fan un seguiment d’aula. Els treballs que se pengen generalment són fets en grups, i la revisió del bloc se fa des de la pissarra digital amb tot el grup classe. A vegades també se pengen treballs individuals per augmentar la motivació i l’ interès.

Aplicació didàctica: . Les feines acabades van penjant-se i després cada grup exposa la feina a la resta de companys mitjançant la pissarra digital. Per ells és molt engrescador veure les feines penjades i n’estan orgullosos. És una gran eina per motivar i engrescar. Treballem totes les competències perquè els treballs que s´hi pengen són en grup: Autonomia i iniciativa personal i aprendre a aprendre: formació dels grups heterogenis (supervisats per jo) però ells s’organitzen les feines a fi de cada un faci una part complementària i s’ajudin entre ells, C. del tractament de la informació i competència digital, han de cercar la informació a la red, interpretar-la i elaborar el power-point; C. Lingüística: Escriure els textos i fer lexposició oral. C. social i ciutadana, es respecten els treballs i en fan valoracions,...

Avaluació: No planteja

Valoració: Molt positiva. És un bon recurs per fer el seguiment de classe i com a mitjà de comunicació entre família i classe. Els nins troben més sentit a fer les tasques per què saben que poden ser penjades al bloc. La feina agafa un sentit més funcional.