Lectura eficaç


TÍTOL: Lectura eficaç.

CONTINGUT QUE ES TREBALLA: La descripció d’animals.

ÀREES A LES QUALS ES FA REFERÈNCIA: Llengua catalana i Coneixement del medi.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT:
L’activitat consisteix en llegir atentament una descripció clara i concisa d’un animal i clicar damunt el dibuix de l’animal que s’ha descrit. L’avaluació és automàtica amb encerts i/o errades.

PÀGINES WEB O PROGRAMARI UTILITZAT
http://www.jverdaguer.org/jsmedia/005eficas/

EXEMPLE DE L'ACTIVITAT REALITZADA AMB ELS ALUMNES
- La tasca presentada “Descripció d’un animal” és una situació contextualitzada molt propera a l’alumnat, bé sigui perquè es descriu un animal de l’entorn proper o observat a través de mitjans audiovisuals.
- Genera l’actitud de curiositat i desperta l’interès de l’alumne per saber si encerta la resposta i quin serà el proper animal que surti.
- Com que no permet abordatges molt diferents, ja que es tracta d’una activitat d’encert o errada, es pot planificar l’enriquiment de l’activitat treballant les endevinalles, la rima, la poesia (com es fan, quins aspectes han de contemplar, comparacions,); també la tipologia d’animals (vertebrats, invertebrats, tipus de reproducció i alimentació, ...); amagar determinada informació i, com no, aprofitar per treballar la descripció de persones familiars, objectes d’aula i de casa, ...
- Per tal de facilitar l’entrada de coneixement extern al centre educatiu es podria fer la simulació, en primer lloc, d’un animal domèstic amb ajuda d’una fotografia o imatge d’internet, i després que un alumne el pogués dur a l’aula per fer les comprovacions oportunes (amb un vídeo del youtube es pot fer també, o inclús d’un animal de la selva).
- A l’hora de tenir resultats obtinguts per camins diferents, vist que l’activitat avalua directament l’encert o l’errada, es pot fer una avaluació més senzilla a partir de separar les endevinalles/descripcions per parts: mamífer (quants n’hi ha a les imatges donades?), color (quants d’animals tenen el color que diu la descripció), pèl, escates (quants coincideixen a les imatges?), ...
- Per tal de presentar la informació inicial emprant diverses representacions, crec que abans ja n’he parlat, la imatge que ofereix l’activitat es pot millorar amb altres imatges d’Internet, vídeos que tenim al youtube o amb alguna possibilitat de dur qualque animal domèstic a l’aula; inclús amb la visita o sortida del centre visitant algun parc aquàtic, zoològic, ...
- Si volem afavorir la generació d’opinions personals i crítiques, podem demanar a l’alumnat que individualment, en parelles o en petit grup puguin canviar, modificar o millorar les descripcions donades a la pantalla: què afegirien o llevarien per donar més facilitat o dificultat a l’activitat a l’hora de resoldre; hi posarien més imatges, en llevarien, posarien l’opció de posar pistes com poden ser els sons que emeteixen els animals, ...
- Finalment es podria fer les activitats descrites en els punts anterior però en grups per tal de veure les diferents solucions finals a les que cada grupet arribaria. Segur que hi hauria moltes diferències, possiblement totes correctes amb diferents graus de dificultat i, d’aquesta manera es facilitaria l’intercanvi de les opinions en petits grups.
D’aquesta manera compliríem amb les característiques que ha de tenir una tasca rica segons l’autor Xavier Vilella passant d’una tasca que en un principi i una vegada analitzada l’activitat sembla que és una mica pobra i que fent tota una sèrie de modificacions s’ha enriquit.

A l’hora d’experimentar aquestes implementacions, és clar que l’alumnat tendrà un grau més de motivació a l’hora de treballar: s’ha creat un ambient de treball en petit grup, els resultats al final no seran quasi segur els mateixos (l’objectiu és obtenir diferents resultats però amb una mateixa finalitat), podran entrar elements a l’aula que habitualment no entren (animals de casa reals o de joguina), emprar els ordinadors per cercar imatges, sons, vídeos, per millorar la presentació inicial, fer la presentació de cada grup del resultat final obtingut, fer uns punts de trobada al final per avaluar l’activitat, ...

L’anàlisi dels resultats serà positiu des del punt de vista que ells han elaborat un producte a partir d’un exemple i que aquest producte ha millorat i l’han hagut de consensuar en grup, posant-se d’acord en alguns termes i el que realment interessa és les diferents metodologies emprades i no tant la reproducció o repetició de conceptes.

IMATGE



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.